Vervoeren en bezorgen van meubels

distributie van meubels

Een belangrijk onderdeel van nieuwe en gebruikte meubels verkopen is de distributie hiervan. Bij veel bedrijven kan gekozen worden voor het vervoeren van meubels binnen en buiten Nederland. Keukens en badkamers zijn vaak opgebouwd uit grote onderdelen die bij de klant thuisbezorgd moeten worden, maar ook inbouwkasten of een nieuw bankstel zijn vaak meubelstukken die niet door de consument zelf vervoerd kunnen worden. Hierbij komt een logistiek bedrijf om de hoek kijken.

Wat doet een logistiek bedrijf?

De eerste stap die een logistiek bedrijf moet zetten is natuurlijk het verzamelen van binnenkomende zendingen. Deze moeten gebundeld worden zodat het zo effectief mogelijk vervoerd en geleverd kan worden. De volgende stap is het contact opnemen met de consument om af te spreken wanneer de zending geleverd kan worden. Als laatste is het daadwerkelijk distribueren van meubels natuurlijk belangrijk, vaak wordt er tevens een service geboden om de goederen in te huizen. Het is voor de klant ook erg prettig wanneer het bedrijf verpakkingsmateriaal mee retour neemt, het kan hierbij immers gaan om veel en groot materiaal. Sommige logistieke bedrijven nemen niet alleen de meubeldistributie voor hun rekening, maar bieden ook montage en installatie aan. Ook keukenfornuizen, ijskasten, ander witgoed en eventuele elektrische apparaten kunnen als service in – en uitgebouwd worden.

Meubeldistributie

Bedrijfsefficiëntie verhogen

Het is voor winkeliers en producenten erg aan te raden om de logistiek achter de verschillende verkoopmanieren goed op elkaar aan te passen. Het werkt voor iedereen prettig en efficiënt als winkeliers en producenten een keuze uit ophaal – en afhaalmogelijkheden aan de klant aan kunnen bieden. De klant tegenwoordig is assertief en bepaalt graag zelf welk verkoopkanaal hij gebruikt, waar de meubels bezorgd worden en hoe hij betaalt. Tegenwoordig zijn afhaalpunten vaak aan de rand van de stad te vinden, dit voor een effectieve zogenaamde “last mile ditributie” tot in de stad. Dit laatste zorgt vaak voor grote logistieke moeilijkheden, zeker bij binnensteden waar de voorgaande jaren steeds meer bezorgd wordt en het dus ook steeds drukker is geworden op de binnenwegen. De consument verwacht dat pakketten en dus ook meubels snel, goedkoop en het liefst ook duurzaam geleverd worden. Een goede stadslogistiek is dan ook een grote uitdaging. Het bijvoorbeeld inzetten van technische innovaties als elektrische voertuigen is hiervan een mooi voorbeeld, deze zorgen uiteraard wel voor een lagere CO2 uitstoot, maar natuurlijk niet dat er ook daadwerkelijk minder in de binnensteden bezorgd gaat worden. Het zou zeer helpend zijn als bedrijven op organisatorisch niveau steeds vaker gaan samenwerken, ook een goede samenwerking met de gemeente kan hierin van groot belang zijn. Hierbinnen valt tevens een versoepeling en onderlinge afstemming van bijvoorbeeld door de gemeente bepaalde tijdstippen waarop winkels door vrachtwagens bevoorraad mogen worden. Zo blijft het in de toekomst mogelijk om meubels en andere vrachten naar wens van de klant te distribueren.

Bron: 123verbouwen.nl

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *